21 Apr

A környezetvédelmi miniszterek fenti ülésével párhuzamosan a közlekedési miniszterek az okos mobilitás témakörében folytattak eszmecserét, ezzel összefüggésben elfogadták a vezető nélküli járművekről szóló amszterdami nyilatkozatot. A miniszterek egyetértettek abban, hogy az önvezető autók elterjedése kevesebb kibocsátást, biztonságosabb és tisztább közlekedést, valamint kevesebb torlódást eredményez. Ugyanakkor többen felhívták a figyelmet a kihívásokra is, úgymint az adatvédelmi kérdések, a kiberbűnözés, a típusjóváhagyás, interoperabilitás, az uniós KRESZ, a digitális infrastruktúra erősítése, valamint felelősség és biztosítás kérdéseinek rendezése. A hozzászólásokból kiderült, hogy már számos tagállam végez teszteket, sőt, több közös, határon átnyúló projektben is együttműködnek egyes tagállamok. A miniszterek egyetértettek abban, hogy a tagállamoknak, az uniós intézményeknek és az iparnak szorosan együtt kell működniük annak érdekében, hogy ezek az új technológiák minél hamarabb elterjedjenek a piacon.

A megbeszéléseket követően a miniszterek ellátogattak az Innovációs Kiállításra Amszterdamban, ahol több, mint 200 különböző projektet és innovatív designt mutattak be olyan témákban, mint városi tervezés, mobilitás, körforgásos gazdaság, élelmiszer-előállítás, logisztika és vízgazdálkodás. A közlekedési minisztereknek lehetőségük volt kipróbálni különböző autógyártók önvezető autóit is.

A miniszterek informális találkozójukon a légi közlekedés és a tengeri hajózás kibocsátás-csökkentésben betöltendő szerepéről is egyeztettek a Párizsi Megállapodás fényében. A miniszterek egyhangúan amellett foglaltak állást, hogy a légi és tengeri közlekedésnek is hozzá kell járulnia a hosszú távú globális erőfeszítésekhez. A károsanyag-kibocsátásokat csökkenteni kell mind a két ágazatban, mert a jelenlegi előrejelzések szerint a kibocsátások jelentős mértékben növekednek 2030-ra. A miniszterek a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) és a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) alatt – a tagállamok részvételével – folyó nemzetközi tárgyalások szerepét hangsúlyozták, és a kibocsátások nyomon követésének bevezetését és kibocsátás-csökkentést célzó globális piaci alapú intézkedés mielőbbi elfogadását sürgették.

A közlekedési miniszterek ezt követően a nemrég elkövetett brüsszeli merényletekkel összefüggésben röviden megvitatták a közlekedés biztonságának kérdését, majd a migráció miatt bevezetett határzárak közlekedésre gyakorolt hatását.

Az Amszterdami Nyilatkozat itt olvasható.