27 Sep

A Versenyképességi Tanács szeptember 25-i ülésén élénk vitát követően a miniszterek elfogadták a Tanács álláspontját a gépjárművek új Euro 7-es kibocsátási szabványa tekintetében. A kialakult szöveget a tagállamok túlnyomó többsége támogatta. A Tanács – köszönhetően Magyarországgal együtt nyolc hasonló gondolkodású tagállam koalíciója aktív közreműködésének – számos pragmatikus változtatást javasolt a bizottsági javaslathoz képest, miközben szem előtt tartotta a környezetvédelmi és egészségügyi célkitűzéseket is.


„Magyarország támogatja a klímacélokat, de fontos, hogy az azokhoz vezető intézkedések hatékonyak, reálisak, elérhetőek és arányosak legyenek” hangsúlyozta Fábián Gergely államtitkár a tanácsi vita alkalmával. A hazai gazdaságstratégiai érdekeket figyelembe véve Magyarország támogatta a Tanács álláspontját hiszen a jelenlegi általános megközelítés jelentős eredményeket mutat a leglényegesebb elemek tekintetében.

A tárgyalások során sarkalatos eleme volt a rendelet alkalmazásának időpontja. Az elfogadott tanácsi szöveg tovább késlelteti a személygépjárművekre és kisteherautókra vonatkozó Euro 7-es szennyezőanyag-szabványokra vonatkozó jogszabályok ütemezését.

Ennek megfelelően az új szabályokat az autókra és kisteherautókra a jogszabály hatálybalépését követő 30 hónappal kellene alkalmazni. A Bizottság eredetileg azt javasolta, hogy az Euro 7 szabványok 2025-től lépjenek hatályba a személygépkocsik és kisteherautók, illetve 2027-től a teherautók esetében. A tanácsi általános megközelítés elveti a Bizottság kiterjesztett vizsgálati követelményekre vonatkozó javaslatát és visszaállítja az autók kipufogógáz-kibocsátási határértékeit a korábbi Euro 6 szabványoknak megfelelően.

Erősen vitatott elem maradt a jármű fedélzeti kibocsátás megfigyelő rendszerét (OBM) bevezető előírás, mely többek szerint még nem alkalmas a bevezetésre. Ami nem változott az eredeti bizottsági javaslathoz képest, az az, hogy határértékeket vezettek be a fék- és gumiabroncs-részecskék-szennyezésre, valamint az akkumulátorok tartóssági követelményeire az elektromos járművekre, amelyekre nem vonatkozik az Euro 6.

A tagállamok másik kisebbségi csoportja tiltakozott a Bizottság eredeti javaslatának felhígítását illetően, a levegőminőség védelme mellett érvelt, elszalasztott lehetőségnek nevezve az eredményt, nem támogatva a Tanács álláspontját.

Az elfogadott általános megközelítés felhatalmazást ad a Tanács elnökségének az Európai Parlamenttel folytatott tárgyalásokra, amelyek akkor kezdődnek meg, amint a Parlament elfogadja álláspontját.

A kialakított kompromisszum nagyon kényes számunkra, annak bizonyos elemeit illetően határozott álláspontunk van, melyet a Parlamenttel való tárgyalások során is fenntartunk - nyomatékosította az államtitkár.

Jóval nagyobb egyetértésben fogadta el a Tanács az uniós formatervezésiminta-oltalmi csomag két javaslatát illetően az általános megközelítést, ugyanis a delegációk egyhangúlag támogatták a tervezeteket. A jogszabályi keret modernizációjával egyszerűbbé válik a mintaoltalom megszerzése mind a tagállamokban, mind uniós szinten.