21 Dec

December 20-án, a Környezetvédelmi Tanácson első ízben vitatták meg a miniszterek a Bizottság által november végén bemutatott, az Európai Unióra vonatkozó hosszú távú dekarbonizációs stratégiát. Emellett, részleges általános megközelítést fogadtak el a LIFE Programról, és politikai megállapodást a nehéz tehergépjárművek szén-dioxid kibocsátás-csökkentéséről.


Az Európai Bizottság bemutatta az EU hosszú távú dekarbonizációs stratégiájáról szóló közleményét (A Clean Planet for all) a Környezetvédelmi Tanácson, ahol a miniszterek első alkalommal folytattak véleménycserét. A stratégia különböző kibocsátás-csökkentési forgatókönyveket vizsgál. Ezek közül az Európai Bizottság és több tagállam is a legambiciózusabb forgatókönyveket preferálják, amelyek azt feltételezik, hogy Európa üvegházhatásúgáz-kibocsátása nullára csökken 2050-re. A tagállamok többsége üdvözölte a Bizottság közleményét. Sok miniszter hangsúlyozta, hogy fontos lesz a társadalmi és gazdasági hatások elemzése különösen tagállami szinten. Több miniszter prioritásnak tekinti a nettó zéró kibocsátás elérést 2050-re. Számos miniszter hangsúlyozta a széles körű egyeztetés szükségességét a politikai és gazdasági döntéseket megelőzően. A gazdasági versenyképesség, a tagállamok sajátosságainak figyelembevétele, a technológiasemlegesség, a költséghatékonyság, társadalmi igazságosság visszatérő elemek voltak vitában.

A miniszterek vitát folytattak a nehézgépjárművek széndioxid-kibocsátásának csökkentéséről. A miniszterek véleménye leginkább az ambíciószint kapcsán tért el. Számos tagállam tovább szigorította volna az Európai Bizottság által javasolt 2025-ös 15%-os és 2030-as indikatív 30%-os kibocsátás-csökkentési célokat. Ezzel szemben más tagállamok – köztük Magyarország – szerint a Bizottság javaslata kellően ambiciózus. Az elnökség végül megtartotta a 2025-ös 15%-os kibocsátás-csökkentési célt, míg 2030-ra kötelező 30%-os kibocsátás-csökkentési célt javasolt. A megállapodás további eleme, hogy a felülvizsgálat során az Európai Bizottságnak elemeznie kell az alternatív és szintetikus üzemanyag lehetséges szerepét a kibocsátás-csökkentésben. A miniszterek végül elfogadták az általános megközelítést, amely alapján a Tanács megkezdheti januárban a tárgyalásokat az EP-vel a Román Elnökség alatt.

A miniszterek megtárgyalták és elfogadták a „részleges általános megközelítést” a LIFE Programról. A hozzászóló tagállamok megköszönték az osztrák elnökségnek, hogy megtalálta a megfelelő egyensúlyt a szabályozásban a „kiválóság” és a „földrajzi egyensúly” biztosítása között. Az új szabályozás lényegében megőrizte, a LIFE Bizottság, a tagállami társfinanszírozás, a kapacitásépítés meglévő szabályait. A költségvetés összege úgy növekedett, hogy magába foglalja immár a klímavédelem és tiszta energia kérdését is.

Dr. Nagy István miniszter hozzászólásában figyelmeztetett arra, hogy a további tárgyalások során figyelemmel kell lenni az MFF keretében folyamatban lévő kohéziós, illetve közös agrárpolitikai kérdések tárgyalásainak eredményeire is.

A miniszterek egyebek napirendi pontok között tájékoztatást kaptak az egyes műanyagtermékek környezetre gyakorolt hatásának csökkentéséről szóló irányelv-javaslat, illetve a „taxonómiáról” szóló Javaslat tárgyalásának állásáról. A litván delegáció tájékoztatást adott a Fehérországban a határ mellett építendő atomerőmű engedélyezésének állásáról és a közös uniós álláspont elfogadásának szükségességéről.

Ezt követően beszámoló hangzott el az elmúlt időszak nemzetközi eseményeiről; a Biológiai Sokféleség Egyezmény Részes Felei Konferenciájáról Sharm El-Sheikben, Egyiptomban, illetve a Vadon élő állatok Illegális Kereskedelméről Londonban tartott konferenciáról. Végül az elnökség tájékoztatást adott a Grazban tartott informális ülésről a környezetvédelmi és közlekedési miniszterek részvételével.